BIZTONSÁG, TISZTESSÉG, EMPÁTIA

Két mentőhelikopter közel kétéves bérletére írt ki pályázatot a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. Az ajánlattételre még bő egy hetük van a pályázóknak. Tekintettel arra, hogy a szervezet flottája a lecserélendő gépeken kívül kizárólag EC 135-ös helikopterekből áll, ez a típus tűnik – részben az alacsonyabb költségek miatt – esélyesnek.

Októbertől a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. két egymotoros helikoptere nem repülhet, így a társaság tendert írt ki két gép közel kétéves bérletére – a nyílt felhívás május elején jelent meg. A Közbeszerzési Értesítőben található, az MTI által idézett kiírás szerint a két helikopter becsült bérleti díja – 2016. március 10-éig – 682 millió forint. Egy-egy helikopter várhatóan évi 183 órát repül, de az üzemidő ettől 20 százalékkal több is lehet. A szolgálat magyar lajstromba veszi a helikoptereket. Ha viszont azok tervezett karbantartása meghaladja a 24 órát, a bérbeadónak cseregépet kell adnia. Ajánlatot az a cég tehet, amelynek a megelőző két üzleti évi – légijármű bérletéből és ehhez kapcsolódó üzemeltetésből származó – árbevétele együtt elérte a nettó 650 millió forintot. A pályázóknak mostantól számítva bő egy hetük maradt, az ajánlattételi határidő ugyanis június 23. A legolcsóbb ajánlat lesz a nyertes.

A bérleti kiírást az indokolja, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. szentesi és debreceni állomásán egymotoros helikopterek szolgálnak. Egy 2012. októberében született EU-s direktíva szerint ez év október 28-ától az egyhajtóműves helikopterek nem repülhetnek lakott terület felett. A kiírás feltételei szerint elvben bármilyen, mentő feladatokra alkalmas géppel lehet indulni a tenderen, de több tényező is amellett szól, hogy az Airbus Helicopters – régebbi nevén Eurocopter – által gyártott EC 135-ös gépet bérletre kínáló ajánlattevő lehet a nyertes.

Egyrészt a jelenlegi személyzet kiképzése EC 135 típusú gépekre szól, így aki más típusú gépet ajánl, annak vállalnia kell helikopterenként 5 fő és a légiüzemeltetésért, valamint -képzésért felelős vezető átképzését. Ez a költség is része a bérleti díjnak, vagyis ahhoz, hogy más típusra vonatkozó ajánlat is versenyképes legyen, nagyon kedvezőnek kell lennie. A másik érv, amely az EC 135 mellett szól, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. flottája a most lecserélendő két gépen kívül kizárólag EC 135-ös gépekből áll. Ráadásul a típus nagyon kedvelt a légimentési feladatot ellátó szervezetek körében: 1996-os megjelenése óta több mint 500 darabot adtak már el belőle kifejezetten mentési feladatokra, így iparági becslések szerint minden negyedik mentőhelikopter EC 135-ös jelenleg.

Az EC 135 kéthajtóműves, gázturbinás, főleg kutató és mentő feladatokra alkalmazott könnyűhelikopter. Az EC-135-ös két 634 lóerős gázturbinája közül az egyik meghibásodása esetén is repülőképes marad, ami egy városok felett repülő mentőhelikopternél alapvető követelmény. A védett, csőben forgó farokrotor kisebb balesetveszélyt jelent a gyakran rendkívül szűk, növényzet, épületek és vezetékek által határolt leszállóhelyeken. A pilótán kívül két orvost vagy ápolót és két sérültet szállíthat. A gép 12,16 méter hosszú, rotorátmérője 10,2 méter. A maximális felszálló tömege 2910 kilogramm, 254 km/h-s utazósebességével 635 kilométert tud megtenni.

Hét bázis, teljes lefedettség
A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. felelős azért, hogy az ország területén a légimentés biztosított legyen – áll a társaság honlapján. Kiemelten közhasznú társaságként alapfeladatuk az országon belüli mentés (azonnali feladatok), illetve a szakmai progresszivitás figyelembe vételével a betegszállítás (azonnali, legfeljebb 1 órán belüli feladatok). Emellett a szabad kapacitás terhére végeznek biztosítói megkeresés után külföldi betegszállítást, sport és tömegrendezvényeket biztosítanak (Forma 1, rallye futamok) a mentési rendeletben foglaltak, illetve egyéb vonatkozó szabályzók szerint. Küldetésük legfontosabb célja, hogy a lakosság egészének biztosítsanak minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést. A hét bázis elhelyezésénél ezt az alapelvet tekintették legfontosabbnak.

Mondja el véleményét!

Moderációs irányelvek!

Komment írásához bejelentkezés szükséges.